No Gravatar

 Participa en el formulari d’informació: Jo em mobilitzo 
Aquí teniu les dades de qui ha participat

He rebut això que us faig arribar:

Carta oberta de l’exdirector d’un Institut públic al Conseller d’Educació. <http://albertbayot.blogspot.com/2010/07/carta-oberta-de-lexdirector-dun.html>

Hble. Sr. Ernest Maragall i Mira

Conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Honorable senyor,

M’adreço a vos, en una carta oberta, per tal de compartir amb l’opinió pública tota una sèrie de reflexions que fa temps que porto a dins i que ara, quinze dies després d’haver deixat de ser director d’un institut públic, em ve de gust exposar.

He format part, deu anys seguits, de l’equip directiu de l’INSTITUT Josep Brugulat de Banyoles, dels quals els darrers vuit n’he estat el director. Acabo, per tant, el meu segon mandat de quatre anys havent acumulat una experiència d’alt valor, tant pel que fa a l’exercici professional del càrrec com pel que fa al bagatge personal que me n’emporto. He notat sempre un suport i una comprensió magnífics per part dels companys i companyes del claustre, per part de l’alumnat i també per part de les seves famílies. Podria dir, fins i tot, que ha estat una bona experiència professional si no fos per la frustració, la desil·lusió i el desànim que m’ha comportat el tracte fred i distant que he rebut per part del Departament d’Educació i, d’una manera especial, aquests darrers tres anys.

He de puntualitzar -per ser just- que també he trobat calidesa , comprensió i esperit de servei en algunes de les persones dels Serveis Territorials de Girona i dels Serveis Centrals amb qui he hagut de tenir relació professional. Poques, però n’hi ha i ho he de dir. Alguns administratius i administratives, tècnics i inspectores o inspectors han estat l’excepció . Però constato que, amb el funcionament actual del Departament que dirigiu, l’educació del nostre país NO pot anar bé de cap de les maneres.

Heu de saber i de comprendre que els instituts i les escoles són molt més que simples unitats administratives amb uns resultats d’explotació. Són nuclis de vida. Són cèl·lules socials que esdevenen escenari de moltes vivències i, en funció de com es gestionin, podran oferir la seva cara més positiva o, contràriament, la més negativa. Fins i tot, fent servir paràmetres correctes de gestió, es pot dur un centre educatiu a una situació catastròfica perquè el teixit que es fa entre els nois i noies, les seves famílies i el professorat i el personal no docent és un teixit extremadament fràgil i delicat que cal cuidar amb molta humanitat.

Els meus vuit anys com a director m’han ensenyat moltes coses i potser la més valuosa, justament, ha estat aquesta: la importància del factor humà. Moltes vegades, convençut de tenir raó en una decisió, m’he esperat a aplicar-la fins que he aconseguit fer-la comprendre, modelar-la per adaptar-la més a tothom, contrastar-la i assajar-la, assumint, per tant, el risc de fer canvis mot a poc a poc i, evidentment, d’equivocar-me. Però he tingut la sensació de guanyar en solidesa i en fonament i el centre, probablement, ha crescut. Un no pot conduir una locomotora sense estar pendent de si el darrer de tots els vagons segueix després de l’últim revolt…

I precisament, us explico aquesta visió perquè –salvant les distàncies òbvies entre la direcció d’un institut i la direcció d’una Conselleria d’Educació- aquest és l’element crucial que penso que ha fallat des de fa molt de temps i que – em sap greu dir-ho- s’ha agreujat molt aquests darrers tres anys, de manera que actualment veig la situació de l’educació del nostre país amb pessimisme i amb cert grau de frustració. El Departament s’ha dedicat a dilapidar els petits esforços humans que a cada escola i a cada institut s’havien anat teixint . Potser sense saber-ho, però ha estat així, us ho asseguro. La presa de decisions de canvi ha estat constant, la normativa ha anat in crescendo i el bombardeig de decisions, propostes i innovacions no ha permès ni la consolidació de fórmules organitzatives ni tan sols una visió clara de cap on anem. Per posar-vos un exemple, ens hem estat formant en la metodologia de la PRÀCTICA REFLEXIVA un parell d’anys, s’ha anat interioritzant una bona línia de formació i, de cop, no se’n parla més i se centra tot en el famós 1 x 1 que neix coix, a destemps, amb una forta dosi d’impacte mediàtic però cap mena de reflexió de base sobre com se’n farà un bon ús i sobre si és o no prioritari abans de tenir, per exemple, totes les aules equipades amb un ordinador i un canó. O, per exemple, es llença un currículum basat en un nou model didàctic, el de les competències (que representa un canvi transcendental de l’enfocament de l’acte d’ensenyament-aprenentatge) sense cap mena d’indicació, de formació prèvia ni de sensibilització sobre com s’ha de treballar. L’implementem com podem i després ja anirem posant pedaços de formació…I ara és un “campi qui pugui” sense cap mena de coherència més enllà – això sí – d’omplir-nos la boca sobre la bondat de les competències bàsiques i omplint els diaris sobre tot tipus de proves per mesurar competències, fins i tot abans que els mateixos centres en tinguem la informació.

Resultat: un desori. Permeteu-me que ho digui així, sense embuts, UN DESORI, en majúscules, que ha dut els centres a una situació de desconfiança total i absoluta cap el Departament que dirigiu. El professorat està esgotat de fer-vos cas, d’haver de donar la cara davant de les famílies sobre les informacions que llanceu als mitjans de comunicació un parell de cops al mes, d’haver de llegir i interpretar normatives canviants i ordres redactades des de despatxos cada cop més allunyats de la realitat dels centres, de canvis i canvis i canvis que no són fonamentals i que, en tot cas, no resolen res sinó que, justament, compliquen aquell fràgil equilibri humà de què us parlava al començament.

En aquests moments ( i això ja ve de lluny) el Departament d’Educació no té cap credibilitat als centres. Cap ni una. Pels directors i les directores aquest fet és un problema perquè massa sovint les iniciatives que provenen de la Conselleria causen temor, incertesa i desconfiança mentre nosaltres ens desvivim per fer-les assumibles, creïbles i bones i topem, dia rere dia, amb el desencant i amb l’evidència: no funcionen. A tall d’exemple parlem de l’1 X 1, parlem dels recursos associats als Plans Estratègics, parlem de la no-continuïtat – i per tant la no-estabilització de tots els programes d’innovació que van llançar-se els anys 2005, 2006, 2007, etc. Parlem, també, de les polítiques de planificació basades, només, en criteris econòmics i economicistes que no van més enllà i no es plantegen ni la història ni la situació de cada centre sinó només el nombre d’alumnes previstos…o, si voleu, parlem també de la improvisació i la desorganització en la implantació dels nous currículums com per exemple – i d’una manera flagrant- el de batxillerat LOE. I si en voleu més exemples, parlem del “navegar sense rumb” que veiem en els Plans Educatius d’Entorn, que ens havien abocat a una mà de reunions de més que feia por, però que semblava que obrien una porta nova i potent. O parlem, també, de la manca de decisió important i decisiva sobre les UEC o, simplement, dels costos i dels beneficis reals que ens ha aportat la sisena hora de Primària o dels que ens comportarà el nou calendari escolar que heu dissenyat sense fer una valoració prèvia de què s’hi guanya i de què s’hi perd, en termes pedagògics. I així anem…

I el mateix es podria dir sobre els canvis que hi hagut en la gestió interna dels centres i de la relació que aquests han de tenir amb el Departament. D’això, l’opinió pública no en sent a parlar… però afecta. I de quina manera… Des d’un programa informàtic de gestió acadèmica, el SAGA, que ha estat un fracàs absolut des del seu naixement i que ha portat més problemes que no pas solucions, fins a una obsessió malaltissa de recollir dades i més dades en desenes d’aplicatius informàtics d’allò més enfarfegós que, lluny de simplificar la feina administrativa que ja teníem els directius, l’ha multiplicada sense que nosaltres en puguem veure cap mena de profit per a la gestió. O bé, els canvis en el funcionament de les substitucions o de les resolucions de destinacions provisionals que, en nom d’una millora, ha esdevingut menys àgil, menys efectiu, menys personalitzat (perquè hi ha circumstàncies personals i contextuals que ha de poder valorar una persona amb capacitat de decisió i no pas un ordinador !) i, a sobre, molt menys transparents. O una consigna gairebé robòtica del personal dels Serveis Territorials a dir-te, davant de qualsevol problema o gestió, aquell típic i molest “Barcelona no ho vol” o bé “la màquina no em deixa canviar-ho”. Un cop més, una mostra d’allunyament o de desconeixement de la realitat de les escoles i dels instituts.

I, és clar, ara que vénen temps magres i que els recursos disminueixen, els treballadors de l’educació no podem entendre l’esforç que ens demaneu i els passos enrere que fem ( grups d’alumnat per sobre de la ràtio normal, supressió de desdoblaments, supressió d’aules d’acollida, retallada d’hores de coordinació, disminució de personal de suport als centres, …) i no podem estar d’acord amb les retallades que potser, si s’hagués treballat d’una altra manera, haurien estat comprensibles o potser no s’haurien hagut de produir en tan gran mesura.

En fi, podria seguir i tindria matèria per estona perquè he anat acumulant massa desencisos i massa frustracions. Per això, enguany, no he volgut continuar fent de director de l’institut malgrat que se m’hagi demanat des d’instàncies diferents. Me n’he cansat, senzillament.

Tot i el to reivindicatiu i queixós d’aquesta carta oberta, no voldria acabar sense donar la meva opinió en forma, també, d’alguna proposta constructiva perquè, evidentment, m’estimo aquesta feina i seguiré treballant per l’educació del país com a professor i com a tutor amb la voluntat de fer-ho tan bé com pugui. Les propostes són senzilles, mireu: aturem-nos un moment, deixem de pensar i de crear novetats, analitzem què estem fent i deixem d’empipar els centres perquè ens puguem concentrar en l’ensenyament . Escolteu-vos més els i les docents, analitzeu, amb nosaltres, què és el que cal potenciar i què és el que cal canviar. Fem-ho a poc a poc, donant temps i ajudant. Doneu instruccions clares al personal dels Serveis Territorials sobre el tracte amb què s’han de dirigir a nosaltres i sobre l’esperit de “servei als centres” que han de tenir, i al personal dels Serveis Centrals perquè entenguin que és al territori on s’han de poder prendre el 99% de les decisions. Resteu poder als ordinadors i doneu-ne a les persones. Organitzeu una bona formació i sensibilització sobre el currículum vigent… i, sobretot, humanitzem el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Jo crec que aquest canvi és possible i estic convençut que l’alumnat, les famílies el professorat i el país en general us l’agrairan.

Atentament,

Albert Bayot i Fuertes

Banyoles, 15 de juliol de 2010

LA RESPOSTA DE LA CONSELLERIA <http://albertbayot.blogspot.com/2010/07/la-resposta-de-la-conselleria.html>

Ahir a la tarda, per correu electrònic, rebia la següent resposta per part de la Conselleria d’Educació… (Jutgeu vosaltres mateixos…)
———————————-
Benvolgut,

Li comuniquem que el conseller ha llegit el seu escrit en el que li fa diverses reflexions sobre l’educació, i li agreix el temps que hi ha dedicat en fer-li arribar, tot i que no comparteix la seva opinió.

De totes les seves paraules i resumint en agradaria aclarir-li, respecte al projecte EDUCAT 1×1, que tan poc li ha agradat, que, d’ençà que vam engegar aquest Projecte, més de la meitat dels centres d’ensenyament secundari de Catalunya s’hi han afegit voluntàriament, la qual cosa indica que es tracta d’un Projecte ben valorat entre els i les docents i la comunitat educativa i -per tot allò que constatem- especialment apreciat pel mateix alumnat. El Projecte eduCAT1x1 és l’inici d’una nova concepció de l’educació del segle XXI que combina: a) tecnologies digitals per a alumnat i docents; b) connectivitat a les aules; c) continguts educatius digitals, i d) formació del professorat.

Pel que fa a les seves paraules respecte a la desconeixença de la realitat dels centres, i la desconfiança dels mestres i professors vers el Departament i a aquest conseller, us voldríem dir que només pel fet de repetir-les sense cap evidència fefaent, feu que esdevinguin encara menys certes i més buides de raons, sobretot si qui les llança és un servidor públic docent. Només aclarir-li que durant tot el temps que porta aquest conseller en el seu càrrec ha visitat més d’un centenar de centres cada any, i en cada una d’aquestes visites ha mantingut reunions amb els mestres/ professors i representants de pares i mares d’aquests centres, els quals l’han informat detalladament de la situació que tenien i per tant, al contrari del que vostè diu si que està al cas de la realitat als centres, tant ell com tot el seu l’equip que treballa al servei de l’educació d’aquest país.

Atentament,

Generalitat de Catalunya
Departament d’Educació

Secretaria del Conseller

LA MEVA RESPOSTA <http://albertbayot.blogspot.com/2010/07/la-meva-resposta.html>

I aquest matí, puntualment, els he contestat…

——————
A l’atenció de l’Honorable Conseller d’Educació i el seu equip de Secretaria.

Benvolguts senyors,

Vaig rebre, ahir, la vostra resposta a la carta oberta que vaig trametre al Conseller divendres passat i, com que constato que no s’han entès algunes coses, voldria fer-vos tres consideracions amb ànim d’aclarir i, també, de construir.

Vull dir, per endavant, però, que el contingut i el to de la vostra resposta són un senyal flagrant del que passa en aquest Departament: hi ha una llunyania absoluta entre el vostre discurs i la realitat. I em preocupa de debò. Si no, no m’hauria molestat a opinar i, encara menys, a contestar la vostra resposta. Em sembla que és bo que admeteu que us cal escoltar veus crítiques per situar-vos. I més quan aquestes veus opinen des de la primera línia de foc, ho fan amb sentiment i amb sinceritat i des del respecte.

A veure si sóc capaç d’expressar amb encert el que hauria de quedar clar.

CONSIDERACIÓ 1: Educat 1×1 ha tingut molt d’èxit entre els instituts. Evidentment. Només faltaria ! La premsa s’omple d’ordinadors portàtils i pissarres digitals i les direccions dels centres, un cop més, pensem que no podem deixar escapar unes dotacions i un avenç metodològic que, malgrat moltes incerteses, suposa un pas endavant de modernització dels equipaments i, a més, sabem que els estudiants ho valoraran positivament, d’entrada. El problema no és aquest sinó el COM s’ha fet i COM temem que es farà. A hores d’ara, us diré com està el tema als instituts: no se sap si hi haurà dotació per a tothom que ho ha demanat, no s’han escollit llibres de text en paper i s’ha explicat a les famílies que potser començarem el curs amb fotocòpies, el professorat ha de posar el seu propi ordinador per anar a l’aula, els centres hem fet llargs debats sobre COM s’utilitzarà aquesta nova eina i tot el que comporta (tant des d’un punt de vista pedagògic com funcional i organitzatiu) i la formació es farà un cop tinguem el curs iniciat… M’hauria agradat que haguéssiu pogut assistir, des d’un racó, a la reunió que es va organitzar a Girona per explicar-nos com es farien les coses. Estic convençut que no l’hauríeu aprovada de cap de les maneres…

Al meu institut vaig reunir el claustre al mes de març per convèncer-lo que, malgrat les reticències, les pors i la poca fiabilitat del Departament, calia que ens hi apuntéssim, senzillament per no perdre l’oportunitat i per no marcar una diferència amb els altres instituts de la població i del territori. Vaig aconseguir aprovar la proposta de presentar la sol•licitud per assentiment, fent ús de la meva autoritat moral que, al capdavall, és l’única que pot funcionar en un centre públic. Aquesta és la realitat… Vaig haver de defensar jo mateix una proposta MAL FETA que venia del Departament, com he fet tantes vegades i que, per a nosaltres, per exemple, suposava incorporar un element no previst a nostra pròpia línia de digitalització de les aules que havíem iniciat el curs 2004-2005 amb la creació del Campus Virtual del centre i la instal·lació progressiva (amb diners de l’AMPA i la donació d’una família!) d’un ordinador i un projector a cada aula, fet que em sembla que podem coincidir que seria previ a l’1×1. I em pregunto… els instituts que no han fet això i que al setembre volen començar amb els llibres digitals, com s’ho faran ?

Si considereu que l’èxit numèric d’instituts apuntats és l’èxit de la proposta, em sap greu dir-ho però us enganyeu de totes totes. Inicieu el curs vinent i parleu amb els docents i amb els pares… Tot i que, és clar, els centres pararem els cops –com sempre- amb fotocòpies i amb el material que tenim. I la formació ? Perdoneu que us digui que una iniciativa d’aquesta transcendència només pot fer-se bé si la formació s’ha fet prèviament ( i el mateix dic –i amb més urgència- pel que fa a la implementació dels currículums actuals, per competències). Les presses, en aquests casos, dificultaran l’execució i potser malmetran les bondats que tenen i que conec i comparteixo absolutament…

CONSIDERACIÓ 2: No puc acceptar lliçons sobre què ha de fer o dir i què no ha de fer o dir un “servidor públic docent”. Afortunadament, tinc molt clar el fonament ètic en què se sustenta la meva feina i la meva condició de funcionari públic. En tot cas, si voleu donar-me’n, cal que parleu primer amb els inspectors que em coneixen, amb els meus alumnes i exalumnes i amb els pares i mares del centre que he dirigit. Després podreu opinar. Mentrestant la vostra obligació és escoltar una opinió sincera que no persegueix cap altre interès que la reflexió crítica, però constructiva, de la situació que vivim. No us enganyeu, si us plau. La situació dels centres i l’opinió generalitzada dels i de les docents va en la línia del que jo us he comentat. El desencís és alt, creixent i preocupant. Si us en voleu convèncer, feu una enquesta de satisfacció entre el personal docent o, si voleu, envieu la meva carta a les direccions de les escoles i els instituts del país i demaneu-los que es posicionin. Ahir, en llegir la vostra resposta, vaig pensar que potser ho havia d’haver fet jo…
CONSIDERACIÓ 3: Jo només tinc interès en què les coses canviïn i vagin millor. M’estimo aquesta feina, l’educació i el país i per això estic amoïnat. No poso en dubte la dedicació del Conseller ni del seu equip i parlo, sempre, des del respecte. Només afirmo ( i puc posar els exemples fefaents que facin falta) que s’està caminant a un ritme i d’una manera que està deixant molta gent a la cuneta, que ha augmentat el desànim perquè el dia a dia dels centres és molt i molt complex i que el tarannà de la Conselleria, lluny d’ajudar, entorpeix. Això m’ha preocupat aquests darrers anys i em segueix preocupant ara. Em sento amb el deute moral de dir-ho clarament i sense embuts com potser no es pot dir (per educació o per protocol) quan el Conseller visita els centres educatius. De totes maneres mai no me n’he amagat de dir-ho i d’expressar públicament aquesta preocupació. Vaig fer-ho recentment al Secretari General de Polítiques Educatives del Departament, Sr. Francesc Colomé quan se’ns va convocar per parlar sobre la LEC en el procés de redacció o bé al Director General d’Educació Bàsica i Batxillerat, Sr. Jaume Graells, quan ens va convocar als directors de centres PAC a fi d’explicar-nos una proposta referent al personal a final del curs 09-10. Em sembla que des del respecte, però també des del coneixement, es pot ser clar, transparent i, si convé, crític.

Evidentment que, en aquest món, tot és opinable i potser les meves afirmacions poden admetre matisos, però us asseguro que el contingut de fons surt d’una reflexió molt profunda i sincera feta amb mi mateix i amb desenes de persones amb qui em relaciono, tant del meu centre com d’altres en què he anat a fer assessoraments o cursos. Feu-ne el que cregueu oportú. No demano res més. Però em reafirmo en tot el que dic i estic disposat a donar-ne les explicacions i aclariments que calgui i on calgui.

Atentament,

Albert Bayot Fuetes
Banyoles, 21 de juliol de 2010

Enviat des del meu iPhone

—————————–

També us afegeixo la carta d’una mare, després de tot potser no tots els pares estan en contra nostra…

Ana García Santos
Barcelona
                                                                       Generalitat de Catalunya
                                                                       Departament d’Educació
                                                                       Direcció General d’Atenció a la Comunitat Educativa
                                                                       Sra. Isabel Darder
                                                                       Barcelona, a 26 de Juliol de 2010
Benvolguda Sra. Darder,
Fa pocs dies vaig rebre, a través de l’AMPA de l’escola on estudien els meus fills, un escrit vostre en què expliqueu a les mares i als pares els motius del canvi de calendari i, més concretament, de l’eliminació de les dues setmanes d’horari intensiu el mes de juny.
Us he de dir que la carta em va disgustar profundament, tant és així que em veig obligada a contestar-vos-la.
Hi ha molts punts del vostre escrit amb què no estic d’acord i, en general, amb la política educativa que està duent a terme el vostre Departament, deixeu-me’ls enumerar i desenvolupar-los:
Primer : Afirmeu que heu consultat diversos sectors de la comunitat educativa. Heu pensat realment en el que és millor per als nens? La FaPaC ens va fer arribar un escrit a les mares i pares d’alumnes un escrit on informava que havia sol·licitat l’eliminació de la jornada matinal del mes de juny. Com a mare treballadora aquestes dues setmanes em provoquen un maldecap, és cert, però  abans de posicionar-me m’he encarregat de parlar amb mestres per tal que m’expliquessin les raons d’aquest horari i és ben simple: amb la calor que fa al mes de juny, als nens els és impossible mantenir la concentració tanta estona. Em sembla una raó de pes. ¿Heu consultat amb els mestres, ELS VOSTRES TREBALLADORS al cap i a la fi,  o potser heu consultat metges abans d’arribar a la conclusió de que les demandes de les mares i pares dels alumnes, demandes que no responen a una altra raó que la de la conciliació laboral, són les millors? Jo us puc aportar un estudi[1] sobre els efectes de la calor sobre el rendiment mental en adults. Si tenim en compte que parlem de nens i hi afegim la xafogor que fa que la sensació de calor s’agreugi, tenim ben clarament classes amb nens excitables i mestres estressats. Dubto de la qualitat de l’aprenentatge en aquestes condicions. El meu parer és que us equivoqueu si penseu que el nou calendari i, sobre tot, l’eliminació de la jornada matinal, va a favor dels interessos dels nostres fills.
Segon : El vostre escrit fa pensar que penseu que aquestes 20 hores lectives que poseu de més són decisives per a l’èxit escolar dels nostres fills. ¿Fins i tot quan són hores en què a les classes s’acostuma a estar a més de 30º? Ja fa quatre anys que vàreu implantar la sisena hora, la qual cosa va ampliar l’horari lectiu dels nens unes 175 hores; ara l’amplieu 20 hores més. Els resultats, segons els informes del Instituto de Evaluación al seu informe de resultats del 2009 sobre 4t de primària[2], són que Catalunya, bo i aquestes 175 hores addicionals, està justet a la mitjana espanyola, per sota de comunitats com Astúries, La Rioja, Castilla León, Madrid, Aragó… ¿De debò creieu que, amb aquestes 20 hores lectives addicionals, a més de 30º a les aules, els nens rendiran prou com per millorar aquests resultats?
Tercer i més important : El que necessita la nostra societat, una de les coses que REALMENT necessita, és el foment del respecte envers el professorat. ¿Com voleu aconseguir-ho, si és que us ho heu plantejat alguna vegada, si envieu a les famílies, que posen els seus fills en mans d’aquests professionals, cartes com les que hem rebut aquest curs de part vostra? Els mestres i professors, I TAMBÉ ELS NOSTRES FILLS, NECESSITEN que, des del Departament d’Educació, recolzeu els professionals de l’educació, els investiu d’autoritat i els doneu eines disciplinàries que permetin defensar la seva autoritat com a transmissors de coneixement i com a formadors i educadors a qui lliurem els nostres fills dia rere dia. Deixeu-me si us plau que us exposi els fragments de la vostra carta on reflectiu un menyspreu envers els mestres que és digne de la indignació de tota la comunitat educativa:
1.      La vostra afirmació de que la decisió de l’horari matinal “sovint responia a peticions que no havien estat consensuades al consell escolar” em transmet que esteu desconfiant de la professionalitat dels equips directius i dels representants dels mestres dels consells escolars.
2.      Quan afirmeu que les sol·licituds d’horari matinal al juny eren presentades habitualment per “les escoles públiques i, en menys casos, les de titularitat privada, fet que ha estat percebut per les famílies com un element discriminatori”, tinc la sensació de que penseu que, comparant una opció amb l’altra, és l’escola de titularitat privada el model a seguir. M’agradaria saber per què. Jo no em sento discriminada. Vaig escollir l’escola pública per als meus fills perquè hi crec i crec en els professionals que hi treballen i vaig escollir-la amb totes les conseqüències. Fins ara no m’han decebut i segueixo pensant que són uns grans professionals. Deixeu si us plau que us esmenti la vostra (m’agradaria sentir-la meva, però malauradament no puc) Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, Article 93.1: “Les administracions han de garantir que els centres públics dels quals són titulars siguin referent de qualitat educativa i d’assoliment dels objectius d’excel·lència i d’equitat que aquesta llei determina”. Vos, l’administració de l’educació per excel·lència, amb la carta que ens heu enviat a les mares i pares esteu incomplint aquest article fent que l’escola pública hagi d’emmirallar-se en la de titularitat privada i no a l’inrevés.
3.      “El que sí resulta incontrovertible és que la jornada continuada treu hores de formació a l’alumnat”. D’on les treu, si fa quatre anys vàreu implantar la sisena hora? La realitat és que els nens tenen un superàvit d’hores lectives des de fa quatre anys i només cal comparar les (per llei) 1050 hores lectives catalanes amb les 800 hores de mitjana europea.
4.      “[La jornada continuada] genera tensions innecessàries entre aquestes [les famílies] i els centres educatius”. El fet de la jornada continuada és un fet assumit per les famílies, com ho són els dies de lliure elecció, les vacances de Nadal que duren dues setmanes, la Setmana Santa de 8 dies, els ponts, etc. Si us plau que això no us doni idees que no us vull donar de cap de les maneres. És ara quan començarà a haver tensions si a alguna escola, degut a “situacions excepcionals” se li atorga la jornada continuada perquè ara sí que hi haurà greuges comparatius entre escoles públiques.
5.      “Aquesta discrepància no hauria de comportar accions que disminueixin la qualitat del servei educatiu i perjudiquin els infants”. Francament, crec que no entenc aquesta frase. De segur que no voleu dir que existeix la possibilitat de que el personal docent de les escoles actuï conscientment de manera que disminueixi la qualitat del servei educatiu i perjudiqui els infants. Bo i que la frase no la puc entendre-la de cap altra manera, espero anar errada; en cas contrari, suposaria un dels més roïns atacs que podeu fer contra els vostres treballadors.
6.      “Per tot això, les colònies i les sortides escolars -cap professional de l’educació no dubta dels beneficis pedagògics i de la qualitat educativa que tenen- no haurien d’esdevenir una moneda de canvi, una forma de pressió per intentar imposar una opinió que, tot i que és respectable, no és compartida per tota la comunitat educativa.” Amb aquesta frase només puc entendre que etiqueteu el personal docent de les escoles com a xantatgistes. Si ho són, denuncieu-los per lo penal. Si no ho són, no els acuseu públicament com ho esteu fent perquè és lleig i els esteu criminalitzant.
7.      “No hem d’oblidar que l’objectiu de tots els estaments que integren aquesta comunitat ha de ser mantenir una bona imatge de l’escola pública i prestar el servei educatiu als infants en les millors condicions possibles”. Si comencés a enumerar totes les retallades que esteu duent a terme i que perjudiquen seriosament alguns dels serveis més importants de l’escola pública, com és l’aula d’acollida o com és l’atenció als alumnes amb necessitats educatives (o no) especials, m’allargaria massa. Aparqueu si us plau les pissarres digitals i els programes 1×1 amb ordinadors de 10′ i sense tenir clars els materials amb què es treballaran fins que tingueu els diners necessaris i invertiu en recursos que realment contribueixin a la qualitat de l’ensenyament. Al Departament d’Educació us proposo que doneu exemple amb decisions degudament meditades recolzades pels professionals de l’educació, amb una millor formació universitària del professorat, amb una formació continuada millor dissenyada, amb cursos periòdics obligatoris d’actualització pedagògica, d’informàtica i de llengües estrangeres (de ben segur que, si els cursos són de qualitat, seran benvinguts per mestres i professors) i, si us plau teniu-ho en compte perquè és bàsic, amb un respecte exquisit envers la feina del personal docent.
La política que està duent a terme darrerament el Departament d’Educació em fa pensar en el  “mobbing”, fenomen que darrerament s’està fent tristament conegut. El personal docent se sent profundament menyspreat i la vostra carta només pot corroborar que aquesta sensació té una base sòlida.
Deixeu que si us plau us dirigeixi un cop més a la vostra Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació i fixeu-vos en l’Article 2.2.e que esteu violant amb la vostra carta. Crec que, i si us plau corregiu-me si vaig errada, tot eliminant la jornada continuada del mes de juny, també esteu incomplint l’article 54.4. Altrament aquestes mateixes hores haurien de sortir en forma de reducció dels dies lectius o digueu vos mateixa com.
Abans de donar aquesta carta per acabada, deixeu-me fer-vos partícip d’una reflexió: en la vostra anterior carta (ho sento, no va datada, però és d’aquest curs passat 2009-2010), vàreu dir vos mateixa: “per una vegada és l’educació qui pren la iniciativa i proposa un canvi modest a la societat amb objectius estrictament educatius.” Crec que aquest tipus de mesures, és a dir, la implantació de la sisena hora i l’eliminació de la jornada matinal el mes de juny adapta l’horari escolar cada cop més a l’horari laboral de les mares i pares.
Com a conclusió proposo que, en lloc de posar-vos els vostres treballadors en contra (ells són, al cap i a la fi, els que tenen la veu l’experiència i la saviesa que aquesta representa), feu pedagogia i mireu d’inculcar a la societat tots els valors humans i de coneixement que el personal docent hauria de representar i que, ben al contrari, malauradament només rep crítiques, fins i tot d’aquells que els haurien de defensar. Amb la vostra carta també heu incomplet l’article 106.1 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació: “L’Administració educativa ha de vetllar perquè el professorat rebi el tracte, la consideració i el respecte que li corresponen d’acord amb la importància social de la tasca que fa.” Compliu la llei que es va publicar tot just fa un any. Si no ho feu des del Departament, qui se sentirà obligat?
Si el que voleu realment és millorar el sistema educatiu, us suggereixo unes quantes pàgines web (em permeto la llibertat perquè espero vivament que no esteu fent el que feu tot coneixent-les) que us poden ser d’interès:
Perdoneu la llargària del meu escrit, però el tema s’ho val.
Cordialment,
Ana García Santos
Sòcia i col·laboradora de l’AMPA de l’Escola Josep Mª Jujol de Barcelona
Mare de dos nens en edat escolar (10 i 6 anys)
Extret/Extraído/Extracted de/from http://socmestre.blogspot.com

To the official site of Related Posts via Taxonomies.